ورود هوش مصنوعی به صنعت رستورانداری
تحلیلگران میگویند یک مزیت کلیدی استفاده از هوش مصنوعی، پتانسیل کاهش چالشهای نیروی کار در بازار فشرده استخدام است. انجمن ملی رستورانهای ایالات متحده پیشبینی میکند که این صنعت تا پایان سال ۲۰۲۳حدود ۵۰۰هزار شغل به اقتصاد اضافه کند، اما خاطرنشان میکند که در حال حاضر به ازای هر دو موقعیت شغلی خالی، فقط یک کارجو وجود دارد. علاوه بر این، TD Cowen شرکت سرمایهگذاری آمریکایی تخمین میزند که هوش مصنوعی با قابلیت صوتی میتواند فروش را تا ۱۵درصد از طریق فروش پیشنهادی افزایش داده و همچنین سرعت بخشیدن به زمان خدمات را ۱۰ ثانیه افزایش دهد.
به گفته اندرو چارلز، مدیرعامل مصرفکنندگان و رستورانها در TD Cowen، تغییرات این صنعت یادآور ظهور خدمات تحویل به شخص ثالث در۵ سال پیش است، قبل از اینکه این خدمات تقریبا در همه اپراتورهای رستوران بزرگ وجود داشته باشد. او درباره برنامههای شخص ثالث مبتنی بر تلفن همراه برای خدمات تحویل میگوید: بعضیها آن را امتحان میکردند، برخی دیگر تنها به آن فکر میکردند و بیشتر آنها به طور آزمایشی آن را انجام میدادند. وی در ادامه افزود: من فکر میکنم شرایط کنونی در خصوص هوش مصنوعی بسیار شبیه آن دوران است و همانطور که ما همچنان شاهد پذیرش بیشتر آن هستیم، شما یک اثر دومینو را در اینجا خواهید دید.
اما به گفته چارلز، هنوز موانعی برای پذیرش گسترده آن وجود دارد. بسیاری از این رستورانهای زنجیرهای بزرگ باید تلاش کنند شرکتهای صاحب امتیاز خود را در این مسیر با خود همراه کنند. همچنین موانع زبان و ظرافتهای منو میتوانند به پیچیدگی فرآیند سفارش اضافه کنند که هوش مصنوعی ممکن است نتواند آن را به درستی طی کند. این در حالی است که موج برنامههای آزمایشی از هم اکنون آغاز شده است. ماه گذشته، رستوران کارلز جونیور و شرکت مادر رستورانهای هاردیز، CKE اعلام کردند که قصد دارند از طریق مشارکت با Presto و OpenCity AI، ادغامهای هوش مصنوعی را در سراسر کشور راهاندازی کنند.